Edellinen eli pääministeri Juha Sipilän johtama hallitus teki taksilakiin monia uudistuksia. Liikenneministeri Anne Berner vapautti taksien hinnoittelun ja kilpailun.
Uudistuksen piti tuoda valinnanvapautta ja laskea hintoja. Nyt takseja on kuitenkin vaikea saada pienillä paikkakunnilla. Taksimatkojen hinnat ovat myös kallistuneet.
Taksinkuljettajaksi voi nykyisin alkaa kuka vain. Siksi taksien määrä on lisääntynyt suurissa kaupungeissa. Kilpailu ei ole kuitenkaan laskenut hintoja. Taksit nostavat hintoja, kun matkustajia on paljon. Näin tapahtuu esimerkiksi pikkujoulujen ja vapun aikaan.
Uudistusta ei peruta
Nykyisen pääministerin Sanna Marinin johtama hallitus aikoo parantaa taksilakia nopeasti.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka vastaa taksilain parantamisesta. Harakan mukaan taksien hintoja ja määrää ei aiota säännellä jatkossakaan.
– Taksien hinnoittelu täytyy tehdä selvemmäksi. Matkasta täytyy saada kuitti. On ollut tilanteita, joissa ikäihmiset eivät ole uskaltaneet matkustajaa taksilla, Harakka sanoo Ylen haastattelussa.
Yksi suurimmista ongelmista on se, että taksia ei aina saa pienemmillä paikkakunnilla. Saatavuus on erittäin huono erityisesti yöllä ja viikonloppuna. Myös niin sanottujen Kela-korvattavien taksien käytössä on ollut paljon ongelmia.
Lähteet HS, Yle
