Hallitus muuttaa lakia ydinaseista

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa
Uutinen julkaistu: 09.03.2026

Hallitus esittää, että ydinaseiden kuljettaminen Suomessa sallitaan. Puolustusministeri Antti Häkkänen sanoo, että lakimuutos on tarpeellinen.

Puolustusministeri Antti Häkkänen sanoo, että Suomen alueelle voidaan kuljettaa jatkossa ydinase, jos sitä tarvitaan puolustamiseen. Puolustumainen tarkoittaa Suomen puolosamista, Naton yhteistä puolustamista tai yhteistyötä puolustuksessa.

Häkkäsen mukaan lakimuutos tarvitaan, koska Suomi on on Naton jäsen, Nato on puolustusliitto. Useimmissa Naton jäsenmaissa ei ole kieltoa siitä, että ydinseita ei saa kuljttaa niiden alueella.

Suomen oppositiopuolueet arvostelevat hallituksen esitystä. SDP:n, vasemmistoliiton ja vihreiden mielestä asia on valmisteltu salassa, eikä siitä ole kerrottu kenellekään. Oppostiopuolueiden mielestä lakia pitäisi valmistella yhdessä. SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman sanoi, että SDP ei tue lakimuutosta.

Presidentti Alexander Stubb sanoo, että lakimuutos puolustaa Suomea. Lakimuutos myös poistaa rajoitteet, joita muissa Pohjoismaissa ei ole.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)