Hallitus kokoontui pitkään kokoukseen maanantaina ja tiistaina. Hallitus päätti, mitä se aikoo tehdä seuraavan kahden vuoden aikana. Kokousta kutsuttiin puoliväliriiheksi, koska hallitus on nyt neljän vuoden kautensa puolivälissä.
Muutamien ministereiden töitä kevennetään. Kulttuuriasiat siirtyvät kokoomuksen opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselta uudelle kulttuuriministerille, joka edustaa perussuomalaisia.
Myös keskustalaisen maatalousministeri Kimmo Tiilikaisen töitä jaetaan. Keskusta saa uuden ministerin, joka hoitaa luultavasti asunto- ja ympäristöasioita.
Lisäksi perussuomalaisen työministerin Jari Lindströmin työ kevenee. Uusi kokoomuslainen ministeri saa häneltä oikeusministerin tehtävät. Ministerien nimiä ei tiedetty vielä keskiviikkona.
Hallitus päätti, että lasten päivähoitomaksut alenevat. Työttömyyskorvausten saanti vaikeutuu jonkin verran. Työvoimatoimistot saavat lisää rahaa, jotta ne voivat aktivoida työttömiä. Hallitus toivoo, että näillä päätöksillä työttömyys vähenee.
Tutkimus ja koulutus saavat satoja miljoonia euroja lisää. Armeija, poliisi ja rajavartiosto saavat yhteensä 100 miljoonaa lisää rahaa.
Pääministeri Juha Sipilällä oli tiistaina syntymäpäivä. Valtiovarainministeri Petteri Orpo onnitteli Sipilää ja sanoi, että päätös ovat hyvä lahja hänelle.
‑ Kiitos hyvästä lahjasta, vastasi Sipilä.
Lähde Yle
