EU-parlamentti uusiutuu

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Martin Lahousse
Uutinen julkaistu: 24.04.2024

Moni suomalainen europarlamentaarikko ei ole ehdolla eurovaaleissa. Tunnetut europarlamentaarikot eli mepit luopuvat paikastaan.

Monet tunnetut europarlamentaarikot eivät ole ehdolla kesän vaaleissa. Luopujien joukossa on monia, jotka ovat keräneet paljon ääniä.

Kokoomuksen Petri Sarvamaa ei jatka meppinä. Sarvamaa aloittaa kesäkuussa työt Euroopan tilintarkastus-tuomioistuimessa. Myöskään vihreiden Heidi Hautala ei jatka EU-parlamentissa. Hän ollut europarlamentaarikko vuodesta 2017 lähtien. Vihreiden Alviina Alametsä ei ole myöskään ehdolla EU-vaaleissa.

Keskustan Mauri Pekkarinen kertoo, että hän ei ole enää ehdolla vaaleissa.

Silvia Modig kertoi jo talvella, että hän ei ole ehdolla kesällä europarlamenttivaleissa. Modig on vasemmistoliiton jäsen. SDP:n Miapetra Kumpula Natri palaa eduskuntaan kansanedustajaksi.

RKP:n Nils Torvalds ei ole enää ehdolla europarlamenttivaaleissa. Perussuomalaisten Teuvo Hakkarainen haluaisi mukaan, mutta Hakkaraisen oma puolue ei halua häntä ehdolle.

Ehdolla on kokeneita poliitikkoja

Europarlamenttivaaleissa on ehdolla tunnettuja nimiä. Suomi saa europarlamenttiin myös yhden paikan lisää. Suomesta valitaan 15 edustajaa.

Kokoomuksen Sirpa Pietikäinen ja Henna Virkkunen haluavat jatkaa meppeinä. Perussuomalaisista parlamenttiin yrittävät Sebastian Tynkkynen, Vilhelm Junnila ja Mauri Peltokangas.

Vihreistä ehdolla ovat Ville Niinistö ja Maria Ohisalo. SDP:n ehdokkaita ovat Eero Heinäluoma ja Maria Guzenina.

Keskustasta ehdolla ovat Elsi Katainen ja Katri Kulmuni. Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson on ehdolla.

RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Heriksson ja kansanedustaja Eva Biaudet ovat myös ehdolla parlamenttiin.

Europarlamenttivaalit järjestetään kesäkuun alussa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)