Yle lähetti itsenäisyyspäivänä Presidentinlinnasta televisiossa ohjelman, joka kesti kaksi ja puoli tuntia. Tavallisesti suomalaiset katsovat itsenäisyyspäivänä televisiosta monta tuntia, kun sadat vieraat kättelevät presidenttiä ja hänen puolisoaan. Tänä vuonna suomalaiset katsoivat ohjelmanumeroita, kuten tansseja, lauluja ja runoja.
Ohjelman teema oli ”Suomi selviää”. Teemalla haluttiin sanoa, että suomalaiset voivat uskoa tulevaisuuteen. Presidentti ja hänen puolisonsa toivoivat, että suomalaiset tekevät asioita yhdessä ja luottavat toisiinsa.
– Tarvitsemme toinen toisiamme, sanoi presidentin puoliso Jenni Haukio.
Presidenttipari keskusteli ohjelmassa etäyhteyden avulla sotien veteraanien kanssa. Ohjelmassa käytiin myös muualla Suomessa. Mukana oli sairaanhoitajia, jotka kamppailevat koronaa vastaan.
Närpiössä nähtiin, kuinka kurkut kasvavat kasvihuoneessa. Enontekiöllä keskusteltiin poromiesten kanssa. Itä-Suomesta nähtiin esimerkkejä siitä, kuinka suomalaiset tekevät vapaaehtoistyötä eli auttavat toisiaan ilman palkkaa.
Muiden muassa Diandra ja Ylioppilaskunnan Laulajat lauloivat Presidentinlinnassa. Tunnetut näyttelijät Seela Sella ja Esko Salminen esittivät kokoelman runoja. Jenni Haukio oli kerännyt esityksen tekstit. Mukana oli monia kuuluisia runoilijoita, kuten Eino Leino, Aleksis Kivi ja Tommy Taberman. Suomen kansallisbaletin tanssijat tanssivat valssin.
Sauli Niinistöltä kysyttiin, mitä hän haluaa sanoa ihmisille, joita tulevaisuus huolettaa. Niinistö sanoi, että korona, ilmastonmuutos ja ehkä talouskin huolestuttavat suomalaisia. Hän sanoi, että jotkut selviävät ongelmista helpommin. Toisille se on vaikeampaa. Niinistö muistutti, että heistä, joilla on vaikeaa, täytyy pitää huolta.
Lähde: STT
tosi kaunista❤