Eläkeikä nousee vuoteen 2025 mennessä hiljalleen 65 vuoteen. Nyt suomalaiset pääsevät eläkkeelle yleensä 63-vuotiaina.
Työntekijöiden ja työnantajien järjestöt sopivat asiasta keskenään. Eduskunta säätää uuden eläkelain tämän ratkaisun pohjalta.
Eläkeikä nousee niillä, jotka ovat nyt 59-vuotiaita tai nuorempia.
Akava ei hyväksy ratkaisua. Se toivoo, että eläkettä kertyy enemmän työuran loppupäässä. Tulevaisuudessa eläkettä karttuu palkasta saman verran koko työuran ajan. Akava edustaa korkeasti koulutettuja työntekijöitä.
Eläkeikää nostetaan, jotta valtion ja kuntien rahat riittävät myös tulevaisuudessa. Eläkemaksuja ei tarvitse nostaa.
Yksi syy eläkeiän nostoon on se, että ihmiset elävät yhä vanhemmiksi ja jaksavat tehdä töitä pidempään. Tulevaisuudessa ihmiset saavat pienemmän eläkkeen kuin nyt.
Lähde STT
