HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Eläimiä kohdellaan huonosti teurastamoilla – Selkosanomat

Eläimiä kohdellaan huonosti teurastamoilla

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 03.11.2015

Ylen MOT-ohjelman salaa kuvattu materiaali paljastaa, että eläimiä kohdellaan suomalaisilla teurastamoilla huonosti.

Oikeutta Eläimille -järjestö julkaisi lokakuun lopulla salaa kuvattuja videoita, joissa eläimiä kohdellaan huonosti. Videot näytettiin Ylen MOT- tv-ohjelmassa viime viikolla. Videoilta näkyy, kuinka teuraseläimiä hakataan ja kohdellaan julmasti.

Pari päivää myöhemmin julkaistiin videokuvaa usealta eri sikatilalta. Ne paljastavat, kuinka sikoja lyödään ja potkitaan.

Videot ovat aiheuttaneet suuttumusta. Suomalaiset uskovat, että eläimiä kohdellaan hyvin maatiloilla ja teurastamoilla.

– Meillä on Suomessa hyvät lait. Eläimiä täytyy kohdella hyvin. Niille ei saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Viranomaisten täytyy puuttua asiaan, jos eläimiä kohdellaan huonosti. On pidettävä huoli siitä, että lakeja noudatetaan, ruotsinkielisestä maatalousjärjestöstä SLC:stä sanotaan.

(Korjattu 9.11.2015.)

3 kommenttia artikkeliin ”Eläimiä kohdellaan huonosti teurastamoilla”

  1. OE ei kuvannut videoita, ainoastaan julkaisi ne. Videoiden kuvaajina toimi yksittäiset aktivistit.

    Vastaa
  2. Oho nyt vasta varsinaisesti mitä tossa väitettiin. Videoiden julkaisijana tosiaan toimii Oikeutta eläimille -järjestö, ei SEY.

    Vastaa
  3. Jaa SEY:kö ne olikin kuvannut? Luulin että yksittäiset ihmiset, mutta hyvä että eläinsuojeluliittokin on ottanut radikaalimpia aseita käyttöönsä eläinten oikeuksien puolustamisessa. MOT-ohjelmassa, A-studiossa ja muualla videoiden julkaisijaksi on kuitenkin mainittu Oikeutta eläimille-järjestö, ja löytyvätpä videot heidän sivuiltaankin. Missäs meni pieleen tässä journalistessa työssä?

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)