Elokapinan mielenosoitukset ovat pysäyttäneet liikenteen Helsingin Mannerheimintiellä jo useaan otteeseen. Elokapina on osoittanut mieltään myös Eduskuntatalon edessä. Tällä viikolla Elokapina jatkaa mielenosoitusta Eduskuntatalon lähellä Pikkuparlamentin puistossa.
Poliisi on ottanut kiinni mielenosoittajia. Mielenosoitukset ovat jatkuneet melkein viikon. Mukana mielenosoituksissa on satoja ihmisiä.
Ympäristöliike Elokapina osoittaa mieltä ilmastonmuutoksen takia. Elokapinan mielestä päättäjät eivät tee tarpeeksi ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Elokapina vaatii hallitukselta tehokkaampia toimia. Elokapina haluaa, että hallitus julistaa Suomeen ilmastohätätilan. Pääministeri Sanna Marin sanoi viime viikonloppuna, että hallitus ei aio julistaa Suomeen ilmastohätätilaa.
Elokapina kertoo, että se jatkaa mielenosoituksia tämän viikon perjantaihin saakka.
Mikä on Elokapina?
Elokapina on kansainvälinen ympäristöliike. Liikkeen nimi on suomeksi Elokapina. Elokapina perustettiin Britanniassa vuonna 2016. Liike on levinnyt sen jälkeen ympäri maailman.
Elokapina tunnetaan muissa maissa nimillä Extinction Rebellion eli XR. Liike järjestää näkyviä mielenosoituksia, joilla on tarkoitus saada mahdollisimman paljon huomiota. Mielenosoitukset järjestetään keskeisillä paikoilla.
