Suomalaiset omistavat aiempaa vähemmän aseita. Väkilukuun suhteutettuna Suomessa on kuitenkin edelleen paljon aseita. Poliisin tilaston mukaan Suomessa on 1,5 miljoonaa asetta. Eniten metsästykseen käytettäviä haulikoita ja kivääreitä on Lapissa ja Kainuussa. Näillä seuduilla metsästys on perinteisesti kaikkein suosituimpia harrastuksia. Myös Ahvenanmaalla on väkilukuun nähden paljon aseita.
Suomalaiset omistavat yli 200 000 käsiasetta. Niitä ei käytetä yleensä metsästykseen, vaan käyttötarkoitus on useimmiten esimerkiksi kilpa-ammunta.
Aseiden määrä Suomessa on laskenut viime vuosina. Se johtuu aselakien tiukentamisesta ja metsästysharrastuksen suosion laskusta. Vanhoja metsästysaseita päätyy entistä enemmän romutettavaksi.
Metsäkanalintujen ja sorsalintujen metsästysaika on käynnissä. Hirvenmetsästys alkaa lauantaina 24. syyskuuta.
Lähde Yle
