Rwamwanja on pakolaisleiri Ugandassa. Siellä asuu 60 000 pakolaista, jotka ovat tulleet Kongosta.
Ammattikoulu on tarkoitettu kongolaisille ja ugandalaisille nuorille. Rwamwanjan ammattikoulussa voi opiskella autonkorjaajaksi, muurariksi, tarjoilijaksi tai maanviljelijäksi. Pakolaisilla on kova halua opiskella. Ammattikoulussa opiskelee jo 120 nuorta. Hakijoita oli 800.
10 euron lahjoituksella voi maksaa porsaan maatalousopiskelijalle. 140 eurolla voi maksaa opettajan kuukausipalkan.
Ugandassa asuu yli puoli miljoonaa pakolaista, jotka ovat paenneet sotia naapurimaista.
Partiolaiset torjuvat syrjäytymistä Suomessa yhteisvastuukeräys tukee partiolaisten paikallisia hankkeita. Tarkoituksena on ehkäistä ennalta nuorten syrjäytymistä.
Rahoilla hankitaan muiden muassa varusteita metsäretkille. Lisäksi etsitään kavereita retkille. Partiolaiset haluavat maahanmuuttajia mukaan toimintaansa. Myös liikunta- ja kehitysvammaisia ihmisiä halutaan mukaan.
40 euron lahjoituksella voi esimerkiksi maksaa osallistumisen partiolaisten viikonloppuleirille.
Yhteisvastuukeräyksen järjestää Kirkkopalvelut ry. Evankelis-luterilaiset seurakunnat ovat Kirkkopalvelut ry:n jäseniä.
