Samalla presidentti Niinistö myönsi eron Juha Sipilän hallitukselle.
Pääministeri Antti Rinteen johtamassa hallituksessa on viisi puoluetta. Hallitus on niin sanottu punavihreä kansanrintama. Se tarkoittaa sitä, että hallituksessa ovat mukana SDP, keskusta, vihreät, vasemmistoliitto ja RKP.
Uudessa hallituksessa on 19 ministeriä. Heistä 11 on naisia ja kahdeksan miehiä. Hallituksen ministereistä 11 on ensimmäistä kertaa ministerin tehtävässä.
Uuden hallituksen valtiovarainministeri on keskustan Mika Lintilä. Ulkoministeri on vihreiden Pekka Haavisto. Vasemmistoliiton Li Andersson on opetusministeri. RKP:n Anna-Maja Henriksson on oikeusministeri.
Jutta Urpilaisesta EU-komissaari
Jutta Urpilaisesta tulee Suomen uusi EU-komissaari. Pääministeri Antti Rinne sanoi keskiviikkona, että Urpilainen on Suomen ehdokas.
Jutta Urpilainen on SDP:n kansanedustaja. Urpilainen on entinen SDP:n puheenjohtaja ja valtiovarainministeri.
Jutta Urpilainen on Suomen ensimmäinen naiskomissaari. Antti Rinne haluaa komissaariksi naisen.
Suomen nykyinen komissaari Jyrki Katainen jättää politiikan. Katainen hakee Sitra-järjestön johtajaksi.
Lähteet STT, Yle