Anna-Maja Henriksson jättää RKP:n puheenjohtajan paikan. Henriksson valittiin RKP:n puheenjohtajaksi vuonna 2016. RKP on Suomen ruotsalainen kansanpuolue.
Anna-Maja Henriksson kertoi tiistaina, että hän ei ole enää ehdolla, kun RKP valitsee puheenjohtajan ensi kesänä.
– Olen ollut RKP:n puheenjohtaja jo pitkään. Puolueen johtaminen ja kehittäminen on ollut hienoa aikaa. Nyt on kuitenkin aika vaihtaa puheenjohtajaa.
Anna-Maja Henriksson kertoi tammikuussa, että hän on ehdolla Euroopan parlamentin vaaleissa eli europarlamenttivaaleissa. Europarlamenttivaalit järjestetään kesäkuussa.
Anna-Maja Henriksson on hallituksen opetusministeri.
RKP on menestynyt viime aikoina puolueiden kannatusmittauksissa melko huonosti. Puolueen kannatus on laskenut paljon. Henriksson sanoo, että puolueen heikko kannatus ei ole syy siihen, miksi hän luopuu puolueen puheenjohtajuudesta. Henrikssonin mukaan työ hallituksessa on ollut vaikeaa ja raskasta.
Anders Adlercreutz on jo sanonut, että hän haluaa RKP:n uudeksi puheenjohtajaksi. Adlercreutz on hallituksen Eurooppa- ja omistajaohjausministeri. Myös ryhmänjohtaja Otto Andersson harkitsee sitä, lähteekö hän mukaan puheenjohtajakisaan. Andersson on RKP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja. RKP:n varapuheenjohtaja Henrik Wickström lähtee ehkä myös mukaan kisaan RKP:n puheenjohtajuudesta.

Hänellä on oikeus päättää, jatkaako puoleen puhun johtajana tai ei. Hän on ollut jo pitkän ja nyt hänellä toinen mahdollisuus osallistua Europarlamentin vaalien. mielestäni hän voi vaikuttaa myös europarlamentarina.