Keskiviikkona 20. lokakuuta oli kulunut sata vuotta siitä, kun Ahvenanmaan sopimus hyväksyttiin. Siinä sovitaan, että Ahvenanmaalla ei ole sotilaita eikä armeijan rakennuksia. Ahvenanmaan sopimus on kansainvälinen sopimus.
Ahvenanmaa on demilitarisoitu, eli siellä ei ole armeijaa. Ahvenmaa on myös neutraloitu. Se tarkoittaa, että Ahvenanmaa ei ole mukana sodissa. Ahvenanmaalaisilla miehillä ei myöskään ole asevelvollisuutta, eli heidän ei tarvitse käydä armeijaa.
Ahvenanmaa on saariryhmä Itämeressä. Ahvenanmaa on osa Suomea.
Ahvenanmaa koostuu 6700 saaresta, jotka ovat vähintään 0,25 hehtaarin kokoisia. Vain 60 Ahvenanmaan saarella asuu ihmisiä.
Ahvenanmaalla asuu 30 000 ihmistä. Heistä 90 prosenttia puhuu ruotsia.
Kuvateksti: Ahvenanmaan maakunnalla on oma lippu. Lipussa on punainen ja keltainen risti sinisellä taustalla.

Kiitos paljon mielenkiintoisesta aiheesta! Minun äidinkieli ei ole suomea. Minä luen selkomateriaalit netti sivusta ja kuuntelen radiota, että opin suomea ja samalla saan tietoa suomesta ja ympäri maailmasta.