Liikenneturvan suunnittelija Eeva-Liisa Markkanen muistuttaa, että lapsen koulumatkaan on hyvä tutustua etukäteen.
– Vanhempien kannattaa kulkea koulutie yhdessä lapsen kanssa. Voi olla, että vastaan tulee yllättäviä tilanteita, Markkanen sanoo Yle Uutisille.
Kun perusasiat ovat hallussa, lapsi voi alkaa toimia itsenäisesti. Häntä kannattaa kuitenkin vielä seurata vierestä. Markkanen muistuttaa, että aikuiset ihmiset ovat roolimalleja lapselle. Lapsi ottaa vaikutteita aikuisen käytöksestä. Tästä syystä esimerkiksi liikennevaloissa kannattaa olla huolellinen. Myös toisiin ihmisiin suhtautuminen on tärkeä asia, kun lapselle opetetaan toisten huomioonottamista.
Liikenneturvan päällikkö Eero Kalmakoski muistuttaa Oulu-lehdessä, että lapsesta huolehtiminen on aina vanhemman vastuulla.
– Vanhemman tehtävä on suunnitella sopivin ja turvallisin reitti kodin ja koulun välille. Yhdessä harjoittelemalla päästään siihen, että lapsi alkaa toimia oikein liikenteessä. Jos lapsen koulumatka on pitkä, osan siitä voi kulkea bussilla tai henkilöautolla. Lapsi kannattaa päästää autosta ulos turvallisessa paikassa jonkin matkan päässä koulusta. Tällä tavalla hän oppii kulkemaan koulumatkan itsenäisesti.
Koulujen syyslukukausi kestää 21. joulukuuta saakka. Lokakuussa opetuksessa on tauko, silloin on syysloma. Koulujen syysloma on eri puolilla Suomea eri aikaan.
Koulujen kevätlukukausi alkaa 7. tammikuuta. Helmi-maaliskuussa ovat talvilomat. Koulutyö päättyy 31. toukokuuta 2019.
Lähteet Oulu-lehti, Yle

Iänkaikkinen probleema/yhdistelmä: pienet lapset ja isot autot.