Pääkirjoitus: Työttömyys on sitkeä ongelma

Teksti: Leealaura Leskelä
Uutinen julkaistu: 10.05.2017

Suomen taloudessa näkyy nyt hyviä merkkejä. Vienti ulkomaille on lisääntynyt ja yrityksillä on enemmän tilauksia kuin ennen. Tätä muutosta parempaan on odotettu kauan.

Yksi Suomen isoista ongelmista on suuri työttömyys. Työttömiä on Suomessa nyt noin 260 000 ihmistä. Onneksi työttömiä on kuitenkin 14 000 vähemmän kuin vuosi sitten.

Hallitus on pitkään yrittänyt keksiä keinoja, joilla työttömyys vähenee. Uusin idea on työttömien aktivointimalli. Se tarkoittaa sitä, että työttömyyskorvaus pienenee, jos työtön ei hae aktiivisesti työtä. Hallitus haluaa, että työtön hakee joka viikko ainakin yhtä työpaikkaa.

Malli on herättänyt kritiikkiä. Monet sanovat, että se on epäreilu. Työpaikkoja on vaikea hakea pienellä paikkakunnalla, jossa on vähän vapaita työpaikkoja. Työnantajat taas pelkäävät, että työttömät alkavat hakea työpaikkoja, joihin eivät ollenkaan halua. Se aiheuttaisi paljon vaivaa työnantajille.

Mutta mallia on myös kiitelty. Monet sanovat, että on oikein vaatia työttömiä hakemaan työtä. Työtön saa työttömyyskorvausta juuri siksi, että hän hakee työtä.

Koulutuksen lisääminen on yksi tapa vähentää työttömyyttä. Jos työtön pääsee opiskelemaan, hän voi opiskella itselleen uuden ammatin ja työllistyä uudelle alalle. Hallituksen kannattaa tukea työttömien opiskelua.

Hallitus on kuitenkin tehnyt suuria koulutusleikkauksia. Varsinkin ammattioppilaitokset ovat joutuneet säästämään, kun hallitus on leikannut niiden rahoitusta.  Koulutuksesta säästäminen on huono idea, jos työttömyyttä halutaan vähentää.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)