Oma koti kuuluu kaikille

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Adel Rezapour
Uutinen julkaistu: 18.12.2025

Asunnottomien ihmisten määrä on kasvanut Suomessa. Monilla asunnottomilla on myös lapsia. Jokainen ihminen tarvitsee oman turvallisen kodin.

Sininauhaliiton mukaan Suomessa on yli sata asunnotonta perhettä. Asunnottomissa perheissä elää yli sata lasta. Sininauhaliitto auttaa ihmisiä, jotka ovat vaikeassa tilanteessa.

Asunnottomuus vaikuttaa lapsiin erityisen haitallisesti. Lapsella on valtava huoli, kun omalla vanhemmalla tai vanhemmilla ei ole asuntoa. Lapsi voi tuntea häpeää ja pelkoa. Tämä vaikuttaa hänen elämäänsä pitkälle tulevaisuuteen.

Y-säätiö tukee asunnottomia. Säätiö kertoo, että asunnottomien määrän kasvu johtuu osittain hallituksen politiikasta.

Hallitus on leikannut rajusti ihmisten sosiaaliturvaa. Tämä vaikuttaa pahimmin kaikista köyhimpiin perheisiin. Myös työttömyys on kasvanut. Rahat eivät enää riitä vuokraan. Ihminen voi joutua tilanteeseen, jonka päätepiste on asunnottomuus. Näin voi käydä meille jokaiselle.

Hyvä yhteiskunta pitää huolta myös sen heikommista jäsenistä.

Toivotan joulumieltä ja välittämistä kaikille lukijoille!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)