Koulujen kesälomista keskustellaan taas

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Adel Rezapour
Uutinen julkaistu: 19.09.2025

Tänä syksynä keskustellaan siitä, pitäisikö koulujen kesälomia siirtää. Matkailuala kannattaa kesälomien siirtoa, mutta jaksavatko opiskelijat ja opettajat?

Koulujen syyslukukausi alkoi elokuun ensimmäisellä viikolla. Elokuussa on vielä kesä ja mukava sää. Koulun aloitus tuntuu monesta koululaisesta ja vanhemmasta siltä, että kesä loppuu kesken. Monissa Euroopan maissa lomaillaan elokuussa, kun meillä palataan jo kouluun.

Myös ravintola- ja matkailuala sanoo, että lomakausi loppuu liian aikaisin. Monet matkailuyritykset sulkevat ovensa, kun koulut alkavat. Niiden palvelujen kysyntä vähenee, kun lomat loppuvat.

Eurooppalaiset matkailijat kuitenkin ihmettelevät, miksi kaikki paikat ovat kiinni, vaikka on edelleen kesä.

Opetusministeri Anders Adlercreutz kannattaa kesälomien siirtämistä. Ministerin mukaan koulut voisivat aloittaa kesäloman kaksi viikkoa myöhemmin kuin nyt, juuri ennen juhannusta. Ministeriö alkaa nyt selvittää mahdollisuutta siirtää kesälomia.

Asiassa kannattaa kuunnella tarkkaan koululaisia ja opettajia. Jaksavatko he puurtaa vielä kaksi viikkoa pitempään keväällä, kun nykyisinkin tekee tiukkaa?

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)