Afganistanissa vallitsee nyt sekasorto. Ääriliike Taliban hallitsee Afganistania.
Pitkä sota
Yhdysvaltojen presidentti Joe Biden sanoi elokuun lopussa, että sota Afganistanissa on ohi. Kyseessä oli Yhdysvaltojen historian pisin sota. Se kesti 20 vuotta.
Yhdysvaltojen joukot saapuivat Afganistaniin vuonna 2001. Syyskuun 11. päivänä vuonna 2001 tapahtui kuuluisa terrori-isku.
Yhdysvallat aloitti silloin sodan terrorismia vastaan. Silloin presidenttinä oli George W. Bush. Sodan aikana Yhdysvalloissa on ollut neljä presidenttiä.
Taliban juhlii
Ääriliike Taliban otti hallintaansa suuren osan Afganistania elokuussa. Talibanit juhlivat Yhdysvaltojen poistumista riehakkaasti. Nyt Afganistanissa on pelko ja epävarmuus. Etenkin koulutetut naiset pelkäävät asemansa puolesta. Tavalliset ihmiset pelkäävät Talibanin kostoa.
Talibanin tiedottaja Zabihullah Mujahid sanoi, että tämä on suuri oppitunti Afganistaniin hyökkääville, tuleville sukupolville ja koko maailmalle. Zabihullah korosti, että Taliban haluaa pitää voimassa hyvät suhteet kaikkialle.
Suomi toi turvaan yli 300 ihmistä
Afganistanista evakuoitiin eli tuotiin turvaan elokuussa 120 000 ihmistä. Suurin osa heistä oli Yhdysvaltojen kansalaisia tai niitä, jotka auttoivat sodassa Yhdysvaltoja. Myös vaaraan joutuneita afganistanilaisia autettiin turvaan. Suomi evakuoi Afganistanista yli 300 henkilöä.
Kukaan ei tiedä, mitä Afganistanissa tapahtuu tämän syksyn aikana tai tulevaisuudessa.
Lähde HS
