Edustajainhuoneen puhemies Nancy Pelosi ja monet demokraattipoliitikot vaativat Trumpin eroa. Trumpille vaaditaan syytettä virkarikoksesta.
Kongressin istunnossa vahvistettiin, että Joe Biden voitti Yhdysvaltojen presidentinvaalit. Presidentti Trump ei hyväksy vaalien tulosta. Trump kutsui kannattajansa Washingtoniin ja yllytti heidät hyökkäykseen. Mellakassa kuoli viisi ihmistä.
Presidentti vaihtuu pian
Yhdysvaltojen presidentti vaihtuu pian. Joe Biden astuu virallisesti presidentin virkaan keskiviikkona 20. tammikuuta.
Donald Trump lupasi heti mellakan jälkeen, että hän antaa vallan vaihtua rauhallisesti. Suurin osa amerikkalaisista on kuitenkin sitä mieltä, että Trump ei ole enää sopiva hoitamaan presidentin tehtäviä.
Yhysvaltojen mellakat tuomittiin laajasti muissa maissa. Mellakointia pidetään hyökkäyksenä demokratiaa vastaan. Yhdysvallat on maailman vanhimpia demokratioita.
Trumpin tilit Twitterissä ja Facebookissa suljettiin
Donald Trumpin tilit sosiaalisessa mediassa suljettiin viime viikonloppuna. Yhteisöpalvelu Twitter ilmoitti, että se sulkee Trumpin henkilökohtaisen tilin lopullisesti.
Trumpin suosio perustuu osittain sosiaalisen median käyttöön. Trump oli ahkera tviittaaja. Hänellä oli melkein 90 miljoonaa seuraajaa Twitterissä. Twitter-tilin sulkemista perustellaan sillä, että Trump voi yllyttää tviiteillään väkivaltaan.
Lähteet Yle, STT
