Yhdysvallat käytti Isisiä vastaan jättipommia

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.04.2017

Yhdysvallat on pudottanut Afganistaniin kaikkien aikojen suurimman taistelussa käytetyn pommin. Pommi pudotettiin viime torstaina terroristijärjestö Isisin hallitsemalle alueelle Nangarharin maakuntaan. Alue sijaitsee lähellä Pakistanin rajaa.

Afganistanin viranomaisten mukaan pommi tappoi ainakin 90 Isisin taistelijaa. Pommi tuhosi luolia ja tunneliverkostoja, joissa terroristijärjestön taistelijat piileskelevät.

GBU-43 on kaikkien aikojen suurin taistelussa käytetty pommi. Pommi painaa 10 000 kiloa. Se on Yhdysvaltojen suurin pommi ydinaseen jälkeen. Yhdysvaltojen pienimmätkin ydinaseet ovat kuitenkin 30 kertaa voimakkaampia kuin jättipommi.

Yhdysvaltain Afganistanin joukkojen komentaja kenraali John Nicholson sanoo, että jättipommia käytettiin oikeaan aikaan ja oikeaan kohteeseen. GBU-43 on jo nimetty ”kaikkien pommien äidiksi”. Yhdysvallat on pudottanut kymmeniä tuhansia pommeja Afganistaniin.

Afganistanin entinen presidentti Hamid Karzai arvosteli Yhdysvaltoja pommin pudottamisen jälkeen. Hänen mukaansa Yhdysvallat käyttää Afganistania vaarallisten aseiden testauspaikkana.

Terroristijärjestö Isis on vahva Syyriassa ja Irakissa. Afganistanissa Isisiä vahvempi terroristijärjestö on kuitenkin Taleban.

Lähteet Yle, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)