USA johtaa nyt Venezuelaa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Juan Barreto, Jim Watson
Uutinen julkaistu: 13.01.2026

Yhdysvallat eli USA pitää nyt valtaa Venezuelassa. Yhdysvallat hyökkäsi tammikuun alussa Venezuelaan ja kaappasi maan presidentin Nicolás Maduron. Trump sanoo, että hän voisi olla Venezuelan presidentti.

Maduro ja tämän puoliso ovat nyt pidätettyinä Yhdysvalloissa. Heitä säilytetään New Yorkissa vankilassa. Trump sanoo, että Maduro on huumerikollinen. Trump sanoi pidätyksen jälkeen, että Yhdysvallat hallitsee nyt Venezuelaa. Maanantaina Trump sanoi, että hän on pian Venezuelan presidentti.

Oikeustieteilijöiden mukaan Yhdysvaltojen hyökkäys Venezuelaan rikkoi kansainvälisiä sääntöjä ja YK:n peruskirjaa. Hyökkäykselle ei ollut laillista perustetta. Vaikka Venezuelan presidentti Maduro oli yksinvaltainen hallitsija, niin Yhdysvaltojen toiminta ei ole oikeutettua. Se herättää huolt monissa maailman maissa.

Trump sanoo, että Yhdysvallat aikoo käyttää Venezuelan öljyä, laskea öljyn hintaa ja antaa rahaa Venezuelan kansalle.

Trump on uhannut sotilaallisilla operaatioilla viime aikoina myös Kuubaa, Kolumbiaa ja Meksikoa. Trump vaatii myös, että  Grönlanti liitetään osaksi Yhdysvaltoja.

Yhdysvallat hyökkäsi Venezuelaan tammikuun ensimmäisenä viikonloppuna. Yhdysvaltojen sotilaat sieppasivat presidentti Nicolas Maduron sekä hänen vaimonsa. Monet pitivät Maduroa diktaattorina. Venezuelan sisäministeri Diosdado Cabello kertoo, että hyökkäys surmasi Venezuelassa ainakin sata ihmistä. Lisäksi kymmenet ihmiset haavoittuivat.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)