Yhdysvallat, Britannia ja Ranska iskivät Syyriassa kolmeen kohteeseen. Isku oli vastatoimi sille, että Syyrian hallinnon epäillään käyttäneen kemiallisia aseita. Yhdysvallat ja Ranska ovat ilmoittaneet, että niillä on todisteet kemiallisten aseiden käytöstä.
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö sanoi viikonloppuna, että hyökkäys ei ollut yllätys. Niinistön mukaan kyseessä oli rangaistus ja ennakkovaroitus Syyrian hallinnolle.
YK:n turvallisuusneuvosto kokoontui lauantaina hätäkokoukseen. Venäjä vaati, että iskut on tuomittava. Turvallisuusneuvosto torjui Venäjän vaatimukset. Venäjä on Syyrian hallinnon puolella. Venäjän mukaan ei ole todisteita siitä, että Syyriassa on käytetty kemiallisia aseita.
Kemiallinen ase vaurioittaa, tappaa ja vammauttaa eläviä olentoja. Yhdistyneet kansakunnat määrittelee kemialliset aseet joukkotuhoaseiksi. Kemialliset aseet on kielletty kansainvälisellä sopimuksilla.
Syyrian sota on jatkunut seitsemän vuotta. Sodassa on kuollut puoli miljoonaa ihmistä.
