Venäjä on siirtänyt huhtikuussa jopa 100 000 sotilasta Ukrainan rajan tuntumaan. Venäjän mukaan kyseessä on sotaharjoitus.
Venäjä on keskittänyt joukkojaan Itä-Ukrainan rajalle lähelle Donbassin aluetta. Ainakin kaksi ukrainalaista sotilasta on kuollut. Ukrainassa pelätään, että Venäjä aikoo liittää lisää osia Ukrainasta Venäjään.
Kansainvälinen yhteisö tuomitsee Venäjän toimet. Ulkoministeri Pekka Haavisto sanoo, että Ukrainan rajoja täytyy kunnioittaa. Presidentti Sauli Niinistö sanoo, että Suomi tukee Ukrainan itsenäisyyttä.
Navalnyi siirrettiin sairaalaan
Oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyi on huonossa kunnossa. Hän on ollut jo kolme viikkoa syömälakossa. Navalnyi on syömälakossa, koska hän ei hyväksy tuomiotaan.
Navalnyi on Venäjällä vankilassa. Hän kärsii sydänvaivoista. Lääkärien mukaan Navalnyi voi jopa kuolla. Länsimaat eivät hyväksy Navalnyin tuomiota. Navalnyi siirrettiin maanantaina vankilasairaalaan.
Ulkopoliittisen instituutin tutkija Henri Vanhanen sanoo, että Venäjän ja länsimaiden suhteet ovat nyt erittäin huonot. Politiikan tutkija varoittaa, että seuraukset voivat olla vakavat, jos asioista ei neuvotella.
Lähteet STT, Yle, HS
(Korjattu 21.4.2021.)
venäjä varoitus länsimaiden älä interventio venäjän Ukrainan tapauksessa.ja venäjän armeija tappoi kakksi UKRAINAN sotilasta,
Navalnyi oli syömälakossa, koska vaikka hänen terveytensa on huonossa kunnossa myrkytyksen jälkeen, lääkäri ei saa nähdä häntä