Fortum on pahoissa vaikeuksissa Venäjällä. Venäjä on ottanut haltuun Fortumin koko omaisuuden Venäjällä.
Venäjän presidentti Vladimir Putin allekirjoitti viikko sitten tiistaina lain, jonka perusteella Venäjän valtio voi ottaa haltuun ulkomaista omaisuutta. Putinin laki on vastatoimi sille, että Venäjän omaisuutta on takavarikoitu ulkomailla.
Venäjän mukaan Fortum ei menetä omaisuuttaan, vaan tilanne on väliaikainen. Fortum ei kuitenkaan saa enää päättää siitä, miten se toimii Venäjällä. Venäjä vaihtoi myös Fortumin Venäjän liiketoimien toimitusjohtajan.
Fortumilla on omaisuutta Venäjällä 1,7 miljardin euron arvosta. Fortumilla on Venäjällä seitsemän suurta voimalaa. Fortumin oli tarkoitus lähteä pois Venäjältä. Syynä on se, että Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.
Kukaan Fortumissa ei tiedä, mitä yhtiön liiketoiminnalle Venäjällä tapahtuu. Fortumin omistaa Suomen valtio.
Elinkeinoelämän keskusliiton eli EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo, että Venäjä aiheuttaa vaikeuksia itselleen.
– Venäjän on vaikea saada maahan ulkomaisia yrityksiä tulevaisuudessa. Venäjän talous jää jälkeen muusta maailmasta. Venäjän teknologia ei kehity samaan tahtiin kuin muualla, Jyri Häkämies sanoo.

