Katolisen kirkon konklaavi eli kardinaalien kokous valitsi uuden paavin torstai-iltana. Konklaavi kokoontui Vatikaanissa. Valkoinen savu nousi uuden paavin valinnan merkiksi torstai-iltana kello 19 Sikstuksen kappelin savupiipusta.
Uusi paavi on yhdysvaltalainen Robert Francis Prevost. Hän on 69-vuotias. Hänen nimensä paavina on Leo XIV.
Uusi paavi on syntynyt Yhdysvalloissa Chicagossa. Hän on ensimmäinen yhdysvaltalainen paavi. Paavi on asunut yli 20 vuotta elämästään Perussa. Hänellä on myös Perun kansalaisuus.
Uutta paavia pidetään maltillisena. Uusi paavi on korostanut erityisesti köyhien ja pakolaisten ihmisarvoa. Hän muistuttaa tässä mielessä aiempaa paavia Franciscusta. Uusi paavi korosti puheessaan rauhan merkitystä maailmassa. Paavi sanoi myös, että kaikki ihmiset ovat yhtä tärkeitä.
Katolinen kirkko on maailman suurin kristillinen kirkko. Katoliseen kirkkoon kuuluu 1,3 miljardia ihmistä. Edellinen paavi Franciscus kuoli pääsiäisenä.
