Unkarin toiminta aiheuttaa huolta EU-maissa

Teksti: Selkosanomat, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Valery Sharifulin
Uutinen julkaistu: 23.09.2024

Unkari on Euroopan unionin eli EU:n puheenjohtaja vuoden 2024 loppuun saakka. Monet EU-maat ovat huolissaan siitä, miten Unkari toimii, kun se on EU:n puheenjohtaja.

Unkari on Euroopan unionin eli EU:n puheenjohtaja tämän vuoden loppuun saakka. Unkarin toiminta aiheutti huolta jo ennen kauden alkua.

Unkari arvostelee EU:ta ankarasti. Unkari hyötyy kuitenkin paljon EU-jäsenyydestä. Unkari sai vuonna 2021 EU:lta 4,3 miljardia euroa enemmän kuin se maksoi EU:lle. Unkaria enemmän EU:lta saivat rahaa vain Puola, Kreikka ja Belgia.

Unkaria johtaa pääministeri Viktor Orbán. Monien EU-maiden mielestä Orbán keskittyy EU:ssa ajamaan lähinnä Unkarin etuja.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)