Unkarin parlamentti hyväksyi Ruotsin Nato-jäsenyyden maanantai-iltana. Unkari oli viimeinen Naton jäsenmaa, joka hyväksyi Ruotsin Nato-jäsenyyden.
Unkarin presidentti Tamás Sulyok allekirjoittaa Ruotsin Nato-jäsenyyden hyväksymisen ehkä jo tällä viikolla.
Ruotsin pääministeri Ulf Kristersson oli helpottunut maanantaina, kun tieto hyväksymisestä tuli.
– Tämä on historiallinen päivä. Kaikki Nato-maat ovat nyt hyväksyneet Ruotsin Nato-jäsenyyden. Haluamme olla mukana Natossa ja osallistua yhteisen turvallisuuden puolustamiseen, pääministeri Kristersson kirjoitti viestipalvelu X:ssä.
Unkarin pääministeri Viktor Orbán sanoi, että Ruotsin jäsenyys vahvistaa Unkarin turvallisuutta.
Kaikkien Naton jäsenmaiden pitää hyväksyä jäsenyys puolustusliitossa.
Suomi ja Ruotsi hakivat Naton jäsenyyttä yhtä aikaa keväällä 2022. Suomesta tuli puolustusliitto Naton jäsen viime vuoden huhtikuussa.
Natossa on 32 jäsenmaata, kun Ruotsi lasketaan mukaan. Natoon kuuluvat USA, Kanada ja suurin osa Länsi-Euroopan maista.
