Turkki haluaa F-16-hävittäjiä

Teksti: Selkosanomat, lähteet HBL, HS, SR
Kuva: AFP/ Lehtikuva / Ed Jones
Uutinen julkaistu: 18.10.2023

Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan sanoo, että Turkki haluaa uusia F-16-hävittäjälentokoneita.

Yhdysvallat ei ole suostunut myymään Turkille hävittäjiä. Turkki toivoo, että se saa lentokoneet Ruotsin Nato-jäsenyyden avulla. Jos Yhdysvallat myy Turkille uusia hävittäjiä, Turkki hyväksyy Ruotsin Nato-hakemuksen.

Ruotsi ja Suomi hakivat Naton jäsenyyttä viime vuonna. Suomesta tuli Naton jäsen viime keväänä. Turkki ja Unkari eivät kuitenkaan ole hyväksyneet Ruotsin hakemusta. Kaikkien Nato-maiden pitää hyväksyä puolustusliiton uudet jäsenet.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)