Trumpin tullit uhkaavat myös Suomen taloutta

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Mandel Ngan
Uutinen julkaistu: 03.02.2025

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump on määrännyt Meksikolle ja Kanadalle korkeat tullimaksut. Myös Kiinalle tulee tullimaksuja.

Tullimaksut tulevat voimaan tiistaina 4. helmikuuta.

Seuraavaksi Donald Trump aikoo määrätä tullimaksuja tuotteille, jotka tulevat Yhdysvaltoihin Euroopan unionista eli EU:sta. Trumpin mukaan Euroopan unioni ei osta tarpeeksi tuotteita Yhdysvalloista.

Yhdysvallat perii nyt 25 prosentin tullin tuotteista, jotka tulevat Meksikosta ja Kanadasta. Kiinalaisilla tuotteilla on nyt 10 prosentin tullimaksu. Poikkeuksena ovat energiatuotteet, joita tuodaan Yhdysvaltoihin Kanadasta. Trump määräsi kanadalaiselle öljylle, maakaasulle ja sähkölle 10 prosentin tullit.

Kanada ilmoitti viikonloppuna, että se alkaa periä  25 prosentin tullimaksut kaikista tuotteista, jotka tulevat Yhdysvalloista. Myös Meksiko ja Kiina aikovat asettaa tullit tuotteille, jotka tulevat Yhdysvalloista.

Kansainvälisen talouden asiantuntijat sanovat, että Yhdysvaltojen asettamat tullit vaikuttavat koko maailman talouteen. Inflaatio kasvaa. Inflaatio tarkoittaa hintojen nousua ja ostovoiman vähenemistä. Tullit voivat vaikuttaa paljon myös Suomen talouteen. Yhdysvallat on tärkeä vientimaa suomalaisille tuotteille. Tullit saattavat vähentää suomalaisten tuotteiden vientiä Yhdysvaltoihin. Tullit nostavat hintoja ja heikentävät taloutta myös Yhdysvalloissa.

Tullimaksu on veron kaltainen maksu, jonka tuotteen myynyt maa joutuu maksamaan maalle, joihin tuote viedään.

2 kommenttia artikkeliin ”Trumpin tullit uhkaavat myös Suomen taloutta”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)