30 000 ihmistä on kuollut Gazassa, ja monen ihmisen koti on tuhoutunut. Kuolleiden määrä perustuu äärijärjestö Hamasin terveysministeriön ilmoitukseen.
Ihmisillä on vaikeaa Gazassa. Ihmisillä ei ole tarpeeksi esimerkiksi lääkkeitä, puhdasta vettä ja ruokaa. Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n hätäaputoimisto OCHA arvioi, että yli puoli miljoonaa ihmistä voi kuolla nälkään Gazassa.
Turvallisuusneuvosto kokoontui
YK:n turvallisuusneuvosto on käsitellyt Gazan tilannetta. Israelin armeija ampui helmikuun lopussa Gazassa ruokaa hakeneita siviileitä. Hamasin terveysministeriön mukaan Israel surmasi yli sata ihmistä. Yli 700 loukkaantui.
Turvallisuusneuvosto on käsitellyt myös ehdotusta tulitauosta Gazassa. Yhdysvaltojen mielestä Hamasin pitää vapauttaa kaikki panttivangit ennen kuin tulitaukoon voi suostua. Egypti, Qatar, Yhdysvallat ja Ranska ovat jatkaneet neuvotteluja.
Israelin pääministeri Benjamin Netanjahun mielestä Hamasin pitää myös muuttaa asennettaan, jotta tulitauko voisi alkaa.
Hamas surmasi yli tuhat Israelissa
Israel hyökkäsi Gazaan viime vuoden lokakuussa. Tätä ennen äärijärjestö Hamas hyökkäsi Israeliin 7.10. Hamas tappoi 1 140 ihmistä. Hamas otti panttivangiksi yli 200 ihmistä.
Gaza on 40 kilometriä pitkä, kapea alue Välimeren rannalla. Gazassa asuu kaksi miljoonaa ihmistä. Suurin osa asukkaista on palestiinalaisia. Gazalla on yhteinen raja Israelin ja Egyptin kanssa.
Tilanne Gazassa muuttui erityisen hankalaksi, kun moni maa lakkasi antamasta rahaa YK:n avustusjärjestölle UNRWA:lle. Jotkut UNRWA:n työntekijät ovat ehkä osallistuneet Hamasin hyökkäykseen lokakuussa.
