HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Taistelu Isistä vastaan kiihtyy – Selkosanomat

Taistelu Isistä vastaan kiihtyy

Teksti: Markku Juusola Lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 23.09.2014

Yhdysvallat kouluttaa ja aseistaa Syyrian maltillisia kapinallisia, jotta ne voivat taistella Isis-järjestöä vastaan.

Jo aiemmin Yhdysvallat päätti, että sen ilmavoimat tukevat Irakin armeijan ja kurdien hyökkäyksiä ääri-islamilaista Isistä vastaan. Yhdysvallat johtaa nyt liittoutumaa, jonka tavoite on tuhota Isis. Isis on valloittanut laajoja alueita Syyriassa ja Irakissa. Järjestöllä on 20 000–30 000 taistelijaa. Monet heistä ovat tulleet muualta, esimerkiksi Pohjois-Afrikasta ja Euroopasta.

Suomesta on lähtenyt noin 40 henkilöä Syyriaan taistelijoiksi tai auttamaan hädänalaisia. Heistä osa on siirtynyt Isiksen taistelijoiksi.

Isis julistaa, että se on perustanut islamilaisen valtion eli kalifaatin alueille, joita se on vallannut. Kalifaatit olivat islamilaisia valtioita islaminuskon alkuaikoina. Isis tulkitsee islamia hyvin jyrkästi. Esimerkiksi alkoholin juominen, tupakointi ja kokoontumiset on kielletty.  Naisten on käytettävä huntua. Isis kohtelee muiden uskontojen harjoittajia hyvin julmasti.

Järjestö saa rahaa ryöstämällä,  keräämällä sotasaalista, ihmisten sieppauksilla ja öljytuloilla.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)