Sveitsi rajoittaa maahanmuuttoa

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.02.2014

Sveitsi hyväksyi aloitteen, joka rajoittaa maahanmuuttoa. Lakialoite on ristiriidassa EU:n ja Sveitsin välisen sopimuksen kanssa.

Sopimuksen perusteella alueiden välillä on vapaa liikkuvuus. Monet uskovat, että lakialoite vaikeuttaa EU:n ja Sveitsin suhteita.

Sveitsi ei ole EU:n jäsen, mutta se on tiiviissä yhteistyössä unionin kanssa. Laki rajoittaa nimenomaan EU-kansalaisten maahanmuuttoa Sveitsiin.

Sveitsiläiset ovat huolissaan maahanmuuttajien määrästä. Maassa on kahdeksan miljoonaa asukasta. Noin viidesosa on ulkomaalaisia.

Oikeistolaisen SVP-puolueen mukaan maahanmuuttajat uhkaavat Sveitsin kulttuuria. Suomen ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb pitää Sveitsin päätöstä huonona.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)