Slovakian uusi presidentti on nainen ja juristi

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 24.04.2019

Zuzana Čaputová on Slovakian ensimmäinen naispresidentti. Zuzana Čaputová on 45-vuotias juristi. Hänellä ei ole aiempaa kokemusta politiikasta.

Progressiivinen Slovakia -puolue päätti kuitenkin asettaa hänet presidenttiehdokkaakseen.

Čaputová on arvostellut Slovakian hallitusta ja korruptiota eli lahjontaa. Čaputová on työskennellyt lakimiehenä kansalaisjärjestössä. Hän on poliittiselta ajattelultaan liberaali eli suvaitsevainen. Hän suhtautuu myönteisesti EU:hun.

Čaputová tuli tunnetuksi, kun hän taisteli kaatopaikkaa vastaan Pezinokin kaupungissa. Hän otti osaa mielenosoituksiin, joita järjestettiin toimittaja Jan Kuciakin murhan jälkeen. Kuciak tutki lahjontaa Slovakiassa ja sen yhteyksiä järjestäytyneeseen rikollisuuteen.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)