Skotlanti haluaa itsenäistyä

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.05.2021

Itsenäisyyttä ajava puolue SNP voitti Skotlannin parlamenttivaalit.

Skotlannin parlamenttivaalit järjestettiin toukokuun toisena sunnuntaina. Itsenäisyyttä haluavat puolueet SNP ja vihreät voittivat vaalit.

SNP:n puheenjohtaja Nicola Sturgeon sanoo, että Skotlannissa järjestetään uusi kansanäänestys. Britannian pääministeri Boris Johnson vastustaa äänestystä.

Edellinen kansanäänestys oli vuonna 2014. Niukka enemmistö vastusti silloin Skotlannin itsenäistymistä.

Skotlanti kuuluu Yhdistyneeseen kuningaskuntaan. Siihen kuuluvat myös Englanti, Wales ja Pohjois-Irlanti.

Lähde HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)