Irakilainen Nadia Murad purskahti itkuun, kun hänelle kerrottiin Nobelin rauhanpalkinnosta. Palkinnosta kertoi Muradille Nadia’s Initiative -järjestön toiminnanjohtaja Abid Shamden. Sekä Shamden että Murad olivat yllättyneitä ja onnellisia siitä, että Nobelin rauhanpalkinto myönnettiin Muradille.
Nadia Murad kuuluu Irakin jesidivähemmistöön. Hän oli terrorijärjestö Isisin vankina. Murad raiskattiin useita kertoja vankeusaikana. Kun hän vapautui, hän ryhtyi edistämään ihmisoikeuksia. Murad on kampanjoinut esimerkiksi ihmiskauppaa vastaan.
Väkivallan uhrien auttaja
Toinen Nobelin rauhanpalkinnon saaja on kongolainen lääkäri Denis Mukwege. Myös Mukwege on taistellut seksuaalisen väkivallan uhrien puolesta. Mukwege on gynekologi eli naistentautilääkäri. Hän on auttanut erityisesti sodissa väkivaltaa kokeneita ihmisiä. Sekä Murad että Mukwege ovat vastustaneet ja paljastaneet laajasti sotarikoksia.
Nobelin rauhanpalkinnon saajat ovat tänä vuonna myös kannanotto. Nobel-komitea halusi antaa palkinnon nimenomaan henkilöille, jotka vastustavat seksuaalista väkivaltaa.
Nobelin rauhanpalkinto on maailman arvostetuimpia palkintoja. Palkinto jaetaan joka vuosi Norjassa. Palkinnon arvo on 860 000 euroa.
Lähteet STT, Yle, HS
