Sosiaalidemokraatit on Ruotsin suurin puolue. Ruotsin nykyinen pääministeri Magdalena Andersson on sosiaalidemokraattisen puolueen puheenjohtaja. Ruotsidemokraatit nousee Ruotsin toiseksi suurimmaksi puolueeksi. Ruotsidemokraatit on puolue, joka vastustaa maahanmuuttoa. Ruotsin kolmanneksi suurin puolue on maltillinen kokoomus.
Vaikka sosiaalidemokraattinen puolue voitti vaalit, Magdalena Andersson ei ehkä jatka pääministerinä. Pääministerin paikka menee ehkä kokoomuksen Ulf Kristerssonille. Tämä johtuu siitä, että niin sanottu porvariblokki saa Ruotsissa enemmän ääniä kuin punavihreä blokki.
Ruotsin porvariblokkiin kuuluvat maltillinen kokoomus, ruotsidemokraatit, kristillisdemokraatit ja liberaalinen puolue. Sosiaalidemokraaatit on osa punavihreää blokkia. Punavihreään blokkiin kuuluvat sosiaalidemokraattien lisäksi ympäristöpuolue, vasemmistopuolue ja keskustapuolue.
Ruotsin parlamenttivaalien ääntenlasku viivästyy. Vaalien virallinen tulos selviää vasta keskiviikkona.

