Ruotsin kouluampumisessa ainakin 11 kuollutta

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Kicki Nilsson
Uutinen julkaistu: 05.02.2025

Ruotsin Örebrossa tapahtui tiistaina kouluampuminen. Ruotsin poliisin mukaan ampumisessa kuoli ainakin 11 ihmistä.

Ruotsin Örebrossa tapahtui tiistaina paha kouluampuminen. Ampumisessa kuoli ainakin 11 ihmistä. Ruotsin uutistoimiston TT:n mukaan epäilty ampuja teki itsemurhan. Ampumisessa haavoittui ainakin kuusi ihmistä. Loukkaantuneet ovat sairaalahoidossa.

Ampuminen tapahtui Risbergskan aikuiskoulutuskeskuksessa. Ruotsin poliisin mukaan epäilty ampuja on 35-vuotias mies. Mies asui Örebrossa. Ampujalla ei ollut rikollista taustaa, eikä hän kuulunut jengeihin. Poliisi ei epäile ainakaan tällä hetkellä, että ampuminen oli terrori-isku.

Ruotsissa kouluampumiset ovat hyvin harvinaisia, vaikka aseellinen väkivalta on nykyisin yleistä. Edellinen kouluampuminen sattui vuonna 1961.

Ruotsin pääministeri Ulf Kristersson sanoo, että Ruotsissa on suruliputus keskiviikkona. Liput lasketaan puolitankoon Örebron kouluampumisen uhrien muistolle.

– Koko Ruotsi kokoontuu tänään muistamaan ja suremaan uhreja. Tämän ei olisi pitänyt koskaan tapahtua.

Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa kertoo, että myös kuninkaanlinnassa on suruliputus. Liput laskettiin Ruotsissa puolitankoon kello kymmeneltä Suomen aikaa keskiviikkona.

Suomen pääministeri Petteri Orpo lähetti osanottonsa Ruotsiin pikaviestipalvelu X:n välityksellä.

– Minä ja koko Suomi suremme tätä väkivallantekoa Örebrossa, joka järkyttää meitä. Otamme osaa naapurimaamme Ruotsin suruun. Koulun täytyy olla turvallinen paikka.

Örebro sijaitsee 160 kilometrin päässä Tukholmasta Ruotsin keskiosassa.

Örebron asukkaat toivat kynttilöitä tiistai-iltana koulun lähelle uhrien muistoksi. Kuva: Ihmiset alkoivat illalla tuoda tapahtumapaikan lähelle kynttilöitä. Kuva: Lehtikuva / AFP / Jonathan Nackstrand

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)