Ruotsin pääministeri Ruotsin pääministeri Ulf Kristersson antoi Ruotsin jäsenyyspaperit torstaina Yhdysvaltojen ulkoministerille Antony Blinkenille. Tilaisuus järjestettiin Yhdysvaltojen Washingtonissa. Samalla Ruotsista tuli Naton jäsen.
– Hyvää kannattaa odottaa, Yhdysvaltojen ulkoministeri Anthony Blinken sanoi.
Natin pääsihteeri Jens Stoltenberg sanoi, että torstai oli historiallinen päivä.
– Ruotsi oli yli 200 vuotta liittoutumaton maa. Nyt Ruotsi on virallisesti Naton jäsen. Se on tasavertainen ja voi muokata Naton politiikkaa ja päätöksiä.
Ruotsi on nyt virallisesti Naton jäsen. Samalla Ruotsi liittyy mukaan Naton puolustussuunnitelmiin. Se parantaa myös Suomen turvallisuutta. Suomi voi saada apua muilta Naton jäsenmailta Ruotsin kautta, jos Venäjä hyökkää Suomeen.
Suomi ja Ruotsi päättivät hakea Naton jäsenyyttä kaksi vuotta sitten. Suomi hyväksyttiin Natoon viime vuonna. Unkari hyväksyi Ruotsin jäsenyyden viimeisenä. Kaikki muut Nato-maat hyväksyivät Ruotsin jäsenyyden ennen Unkaria.
