Romanialaiset vaativat muutosta

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.02.2017

Romanialaiset ovat pettyneitä poliitikkoihin. Yli 200 000 ihmistä on osoittanut mieltään. He vaativat, että hallituksen pitää erota.

Romanialaiset osoittavat mieltään lahjonnan ja vallan väärinkäytön takia. Mielenosoitukset alkoivat toissa viikolla. Hallitus halusi silloin muuttaa lakia siten, että monet lahjontarikokset olisivatkin laillisia. Alle 44 000 euron lahjukset olisivat laillisia.

Romaniassa on tavallista, että poliitikot ja vallankäyttäjät ottavat vastaan lahjuksia ja käyttävät valtaa väärin. Lahjonta tarkoittaa, että joku antaa esimerkiksi virkamiehelle rahaa ja saa virkamieheltä vastapalveluksen. Rikollinen voi lahjoa poliisin tai tuomarin ja välttyy tuomiolta. Joku voi saada nopeampaa palvelua lahjomalla.

Kun Romania liittyi Euroopan unioniin, maan piti vähentää lahjontaa. Monia ihmisiä on tuomittu vankilaan ja monia on asetettu syytteeseen.

Nyt hallitus halusi vapauttaa monia niistä, jotka on tuomittu vankilaan lahjonnan takia. Mutta Romanian kansa on kyllästynyt poliitikkoihin, jotka huijaavat. Hallitus joutui peruuttamaan lakiesityksensä. Mielenosoitukset jatkuivat silti.

Poliittinen kriisi

Romaniassa pidettiin vaalit viime vuoden joulukuussa.  Maa sai hallituksen, jota johtaa sosiaali- demokraattinen puolue (PSD).  Romanian presidentti Klaus Ioannis on sanonut, että maa on vakavassa poliittisessa kriisissä. Hän sanoo, että PSD voitti vaalit ja se on vallassa, mutta useiden ministereiden pitäisi erota.

Romania sijaitsee Itä-Euroopassa. Maassa on yli 20 miljoonaa asukasta. Romania liittyi Euroopan unioniin vuonna 2007.

Lähteet HS YLE, SVT, Aftonbladet

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)