Venäjän parlamenttia kutsutaan duumaksi. Siinä on 450 kansanedustajaa. Yhtenäinen Venäjä -puolue sai yli puolet äänistä, joten sillä on nyt 343 edustajapaikkaa duumassa.
Oppositiopuolueet eivät saaneet yhtään paikkaa duumassa. Yhtenäisellä Venäjällä on edelleen enemmistö duumassa. Käytännössä se tarkoittaa, että Venäjän parlamentissa ei tapahdu suuria muutoksia.
Aiemmissa Venäjän vaaleissa on ollut vaalivilppiä. Myös nyt heräsi epäily vaalivilpistä. Jotkut henkilöt esimerkiksi äänestivät monta kertaa.
Äänestysinto vaaleissa oli alhainen, jos sitä vertaa aikaisempiin duuman vaaleihin Venäjällä. Äänestämässä kävi alle puolet kansalaisista, joilla on äänioikeus.
Suurissa kaupungeissa, kuten Moskovassa ja Pietarissa, äänestämässä kävi vielä vähemmän. Tutkijoiden mielestä tämä on merkittävä asia.
– Heikko äänestysinto voi johtaa muutoksiin. Venäjä saattaa muuttaa puoluejärjestelmäänsä, sanoo Hanna Smith Aleksanteri-instituutista.
Asiantuntijat arvelevat, että vaalitulos voi vaikuttaa Venäjän presidentinvaaleihin. Ne pidetään vuonna 2018. Vladimir Putin saattaa yrittää presidentiksi vielä neljännelle kaudelle.
Lähteet STT, Yle, HS
venäjän kansa on ihan aivopesty