Pohjois-Irlannissa levottomuuksia

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.01.2013

Pohjois-Irlannin mellakat alkoivat lippukiistasta.

Britanniaan kuuluvassa Pohjois-Irlannissa on levotonta. Mielenosoitukset alkoivat Pohjois-Irlannin pääkaupungissa Belfastissa joulukuussa ja yltyivät mellakoiksi tammikuussa.

Protestanttien järjestöt mellakoivat väkivaltaisesti. Protestantit kannattavat Pohjois-Irlannin kuulumista Britanniaan. Katoliset taas haluavat, että maa eroaa Britanniasta ja yhdistyy osaksi Irlantia. Mellakat alkoivat, kun Belfastin kaupunki päätti, että Britannian lippu nostetaan salkoon vain joinakin päivinä. Prostestantit haluaisivat, että Britannian lippu on pysyvästi salossa. Katoliset taas haluaisivat, että Britannian lippua ei nosteta salkoon lainkaan.

Kuva katolisten alueelta Belfastista.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)