Ukrainan ja Venäjän edustajat jatkavat neuvotteluja maanantaina. Ukrainan neuvottelija Myhailo Podoljak sanoo, että Ukraina vaatii tulitaukoa eli taistelujen keskeyttämistä. Ukraina vaatii myös, että venäläiset joukot vetäytyvät Ukrainasta.
Myös venäläiset sanovat, että neuvottelut ovat edistyneet. Tämä on nostanut toiveita siitä, että Ukrainaan saadaan ehkä lähiaikoina tulitauko.
Venäjä ampuu kohti kaupunkeja
Venäjän hyökkäys kuitenkin jatkuu. Venäjän ohjukset tuhosivat ukrainalaisen tukikohdan viikonvaihteessa. Kymmeniä ihmisiä kuoli. Tukikohta sijaitsee vain 20 kilometrin päässä Puolan rajasta. Hyökkäys herätti pelkoja siitä, että sota voi levitä Ukrainan naapurimaihin.
Venäläiset ampuvat tykeillä ja ohjuksilla Ukrainan kaupunkeja. Mariupolin kaupungin asukkaita ei ole pystytty auttamaan tulituksen takia. Mariupolissa on sodan aikana kuollut jo 2 500 ihmistä, kertoo uutiskanava SkyNews.
2,5 miljoonaa ihmistä paennut Ukrainasta
Yli 2,5 miljoonaa ihmistä on paennut sotaa Ukrainasta. Suurin osa heistä on mennyt Puolaan. Määrä kasvaa varmasti vielä paljon lähiaikoina. Suomeen on tullut muutama tuhat pakolaista.
Euroopan maat vastustavat Venäjän hyökkäystä. Monissa maissa on järjestetty suuria mielenosoituksia sotaa vastaan.
Myös Suomessa on järjestetty mielenosoituksia. 4 000 ihmistä osoitti mieltään lauantaina Helsingissä. Mielenosoituksen nimi oli Äidit rauhan puolesta. Mielenosoituksen järjesti kaksi äitiä.
Suomalaisissa on herännyt suuri halu auttaa ukrainalaisia. Ihmiset lahjoittavat rahaa ja tavaroita järjestöille, jotka auttavat ukrainalaisia pakolaisia. Yle järjesti lauantaina Ukrainan tueksi konsertin, joka nähtiin myös televisiossa. Konsertin aikana suomalaiset lahjoittivat yli kuusi miljoonaa euroa Ukrainan sodan uhreille.
