18-vuotias mies surmasi opettajan koulun lähellä. Murha oli erityisen raaka. Mies katkaisi opettajan pään. Surma tapahtui pariisilaisessa lähiössä perjantaina 16. lokakuuta.
Uhri oli 47-vuotias historian opettaja. Mies opetti historiaa yläkoululaisille collège du Bois d’Aulne -koulussa. Historian opettaja oli näyttänyt oppitunnilla pilakuvia profeetta Muhammedista.
Poliisi ampui murhaajan, kun häntä otettiin kiinni. Ranskassa on pidätetty yli 10 ihmistä, joita kuulustellaan osallisuudesta murhaan.
Murhaaja oli syntynyt Venäjän pääkaupungissa Moskovassa. Hän oli taustaltaan tšetšeeni.
Islamistista terroria
Murha järkyttää ranskalaisia. Ranskan presidentti Emmanuel Macron sanoo, että murha oli islamistinen terrori-isku. Macron sanoi, että koko Ranska puolustaa opettajia ja sananvapautta.
Ranskan opetusministeri Jean-Michel Blanquer sanoo, että murha on hyökkäys Ranskan valtiota vastaan.
Tuhansia ihmisiä kokoontui kunnioittamaan opettajan muistoa viime sunnuntaina Pariisin keskustassa. Veriteko tuo monien mieleen vuoden 2015. Ääri-islamilaiset surmasivat silloin 12 ihmistä satiirilehti Charlie Hebdon toimituksessa. Myöhemmin samana vuonna Pariisissa tehtiin terrori-iskujen sarjan.
Lähteet STT, Yle, HS
