Itämeren pohjassa kulkee kaksi suurta kaasuputkea. Nord Stream 1 ja 2 -putket rakennettiin, koska kaasua haluttiin myydä Venäjältä Eurooppaan. Putket kulkevat Venäjältä Saksaan. Kaasua ei ole enää tuotu Venäjältä Eurooppaan. Syynä on Ukrainan sota.
Nyt kaasuputkissa on suuria vuotoja. Putket vuotavat neljästä kohdasta. Kaasua valuu Itämereen.
Asiantuntijoiden mukaan putkissa on niin paljon kaasua, että ne vuotavat mereen ainakin sunnuntaihin asti. Putkia päästään tutkimaan vasta sen jälkeen, kun kaikki kaasu on vuotanut niistä pois. Vuotokohdat ovat Ruotsin ja Tanskan talousvesialueilla.
Saksan turvallisuusviranomaiset sanovat, että ainakin toinen kaasuputki on käyttökelvoton. Kaasuputkea ei voida ehkä enää käyttää. Jos putkia ei korjata nopeasti, suolainen merivesi syövyttää putket sisältä.
Tanskan pääministeri Mette Frederiksen sanoi tiistaina, että kaasuputkien rikkoutuminen on erikoista. Pääministeri Frederiksen epäili, että joku on vahingoittanut putkia tahallaan. Myös monet Euroopan johtajat sanovat, että kaasuputkien rikkoutuminen on tuhotyö. EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen sanoo, että kaasuputkiin on tehty tahallinen isku. Syylliseksi epäillään Venäjää. Venäjä kiistää kaikki syytökset.
Myös Suomen hallitus piti eilen tiedotustilaisuuden Itämeren kaasuputkien takia. Ulkoministeri Pekka Haavisto sanoi, että vahingot ovat niin suuret, että niiden tekijä on jokin valtio. Pääministeri Sanna Marin sanoi, että tilanne on erittäin huolestuttava. Myös Marin sanoi, että vuodot on aiheutettu tarkoituksella. Puolustusministeri Antti Kaikkonen sanoi, että Itämeren kaasuputkien tuhoja ei ole tehty vahingossa. Kyseessä on siis tuhotyö eli sabotaasi.
YK:n turvallisuusneuvosto käsittelee asiaa perjantaina. Venäjä esitti sille pyynnön käsittelystä. Venäjä on turvallisuusneuvoston pysyvä jäsenmaa.
