Ruokapulan syy on kuivuus, joka on jatkunut pitkään. Pahin tilanne on Somaliassa ja Etelä-Sudanissa. Siellä myös sodat vaikeuttavat ruokapulaa.
Kuivuus vaikeuttaa elämää myös useissa muissa Afrikan maissa, kuten Keniassa ja Etiopiassa.
Avustusjärjestö Punainen Risti arvioi, että puolet Somalian asukkaista tarvitsee nopeasti apua. Moni perhe on menettänyt karjansa ja satonsa kuivuuden vuoksi. He joutuvat pakenemaan maan sisällä. Sodan takia apu ei tavoita kaikkia ihmisiä. Somalia sijaitsee Afrikan itäisessä nurkassa.
Etelä-Sudanissa valtava avun tarve
Suurin osa Etelä-Sudanin asukkaista tarvitsee apua. Monilla seuduilla ihmiset näkevät nälkää ja vedestä on pula. Melkein miljoona ihmistä on paennut Etelä-Sudanista.
– Kaksi satoa on menetetty kuivuuden takia. Ruokavarastot ovat lopussa, sanoo Kirkon ulkomaanavun työntekijä Mika Jokivuori Ylen haastattelussa.
YK varoittaa, että nälkä uhkaa 20 miljoonaa ihmistä Itä-Afrikassa. YK pyytää maailman maita auttamaan. Muuten voi tapahtua suurin onnettomuus moneen vuosikymmeneen.
Lähteet Punainen Risti, Yle, Helsingin Sanomat
