Onnettomuudessa kuoli 13 opasta ja kolme opasta katosi. Mount Everestin kiipeilyturisteja auttavat oppaat keskeyttivät tämän vuoden kauden onnettomuuden jälkeen.
– Olemme päättäneet lopettaa kiipeämisen tältä vuodelta. Kunnioitamme tällä tavalla kuolleita ystäviämme. Kaikki sherpat eli oppaat ovat päätöksen takana, opas Tulsi Gurung toteaa. Gurungin veli katosi onnettomuudessa. Kiipeilyoppaat kuolivat lumi- ja jäävuoren alle. Onnettomuus tapahtui vaarallisessa Khumbu-jääputouksessa.
Kiipeilijät maksavat jopa kymmeniä tuhansia euroja siitä, että he pääsevät valloittamaan Mount Everestin. Oppaat ansaitsevat kuukauden kiipelykaudesta 4 300 euroa. Se on iso palkka rutiköyhässä Nepalissa. Koko oppaan suku saattaa elää tällä palkalla.
Oppaat vaativat Nepalin valtiolta korvauksia perheilleen. He vaativat loukkaantuneille oppaille sairaalahoitoa, vakuutuksia ja korvausrahastoa.
Mount Everest on maailman korkein vuori. Vuoren korkein huippu on 8 848 metrissä. Mount Everest on vuorikiipeilijöiden suosikki. Ensimmäinen ihminen nousi sen huipulle vuonna 1953. Suomalaisista Veikka Gustafsson oli ensimmäinen, joka nousi vuoren huipulle vuonna 1993.