Macronista tulee Ranskan presidentti

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 10.05.2017

Emmanuel Macron voitti selvästi Ranskan presidentinvaalit. Hän sai 66 prosenttia äänistä.

– Kiitos luottamuksesta. Yritän vastata teidän odotuksiinne. Haluan lopettaa Ranskan yhteiskunnan kahtiajaon. Haluan yhdistää kansamme. Haluan vaimentaa pelon tunteet ja antaa ranskalaisille toivoa. Ja aion aina puhua totta.

Emmanuel Macron puhui näin sunnuntai-iltana Pariisissa, kun varmistui,  että hän voitti vaalit.

Monet EU-poliitikot huokaisivat helpotuksesta, kun vaalitulos selvisi. Macron kannattaa EU:ta ja kansainvälistä yhteistyötä.

Myös Suomen poliittiset johtajat olivat tyytyväisiä Macronin voittoon.

Toinen ehdokas, äärioikeiston Marine Le Pen, on sitä mieltä, että Ranskan pitää erota EU:sta. Yli kolmannes ranskalaisista äänesti Le Peniä.

Parlamenttivaalit kesäkuussa Macronilla on vielä vaikea tehtävä edessään. Hän perusti viime vuonna oman poliittisen liikkeen nimeltään En marche!

Ranskassa on parlamenttivaalit kesäkuussa. Macronille on tärkeää, että En marche! -liike menestyy vaaleissa. Silloin Macronilla paremmat mahdollisuudet toteuttaa tavoitteitaan.

Lähteet Yle, HBL, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)