Lyhyesti – ulkomaat

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.08.2019

Euroopan unioni haastaa rokotevalmistajan oikeuteen

Euroopan unioni ei enää osta Astra Zenecan koronavirus-rokotteita. Astra Zeneca on brittiläis-ruotsalainen rokote. Yritys ei ole pystynyt toimittamaan rokotteita EU-maihin sopimuksen mukaisesti. On myös epäilty, että koronarokotteella on yhteys veritulppatapauksiin. EU aloittaa oikeustoimet Astra Zenecaa vastaan. Kuvassa kenialainen nainen saa Astra Zenecan koronarokotteen Nairobissa. Astra Zenecan rokote on edelleen käytössä ainakin Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikasssa.

Euroopan unioni julkaisi uudet ilmastotavoitteet

Euroopan unionilla on uusi ilmastolaki. EU-maat sopivat, että unioni on hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä. Se tarkoittaa sitä, että haitalliset päästöt eivät enää vahingoita ilmakehää. – Haluamme olla ensimmäinen hiilineutraali maanosa, Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen sanoi. Kuvassa on tuulimylly viini-tilalla Ruotsin Gotlannissa.

Lähteet STT, Yle

Kuvat Lehtikuva

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)