Laaja sähkökatko pimensi Espanjan ja Portugalin maanantaina. Myös Andorrassa ja Ranskassa oli ongelmia. Valot sammuivat, eivätkä sähkölaitteet toimineet. Liikenne pysähtyi, koska liikennevalot eivät toimineet. Liikennepoliisi alkoi ohjata liikennettä perinteiseen tapaan. Myös metro- ja junaliikenne pysähtyivät. Matkapuhelimet ja internet eivät toimineet.
Sähkökatkos vaikutti myös lentoliikenteeseen. Monet Madridin, Barcelonan ja Lissabonin lennot peruttiin maanantaina.
Viranomaiset selvittävät sähkökatkon syytä.
– Ei ole vielä tiedossa, miksi sähköt katkesivat näin laajalla alueella. Keskitymme nyt sähköjen palauttamiseen, Espanjan pääministeri Pedro Sánchez sanoi maanantaina.
Pääministeri Sánchez sanoi tiistaina, että laajan sähkökatkon syy on edelleen epäselvä. Pääministerin mukaan mitään syytä ei voi sulkea pois.
Tiistai-iltana sähköt oli saatu palautettua lähes täysin ennalleen Espanjassa ja Portugalissa. Sähkövikojen tarkistaminen kestää kuitenkin vielä useita päiviä.
