Lämpötiloja on mitattu vuodesta 1880 asti. Tämän vuoden keskimääräinen lämpötila rikkoi kesäkuun ennätyksen, kertoo Ylen uutiset. Vuoden 1880 jälkeen ei siis ole ollut näin lämmintä kesäkuuta.
Ennätykseen vaikutti kaksi seikkaa. Toinen on kasvihuoneilmiö. Ilmakehään pääsee kaasuja, joita ihmiset tuottavat. Kaasut lämmittävät ilmakehää.
Toinen tekijä on El Niño -ilmiö Tyynellä valtamerellä. Merivirtojen suunnat muuttuvat siellä muutaman vuoden välein. Silloin myös sää lämpenee Tyynen meren alueella. El Niño on nyt menossa.
Ensi vuonna maapallo on todennäköisesti hieman viileämpi, koska El Niño heikkenee.
Lähde Yle
